Saturday, 9 February 2013

One More Night - Maroon 5

Song : One More Night
Artist : Maroon 5

You and I go hard at each other like we're goin' to war.
You and I go rough, we keep throwin' things and slammin' the door.
You and I get so damn dysfunctional, we stopped keepin' score.
You and I get sick, yah. I know we can't do this no more.

But baby there you go again, there you go again, making me love you.
Yeah I stopped using my head, using my head, let it all go.
Got you stuck on my body, on my body like a tattoo.
And now I'm feeling stupid, feeling stupid, crawling back to you.

So I cross my heart and I hope to die.
That i'll only stay with you one more night.
And I know I said it a million times.
But I'll only stay with you one more night.

Trying to tell you "no" but my body keeps on telling you "yes".
Trying to tell you to stop, but your lipstick got me so out of breath.
I'd be waking up in the morning, probably hating myself
And I'd be waking up, feeling satisfied but guilty as hell.

But baby there you go again, there you go again, making me love you.
Yeah, I stopped using my head, using my head, let it all go.
Got you stuck on my body, on my body, like a tattoo.
And now I'm feeling stupid, feeling stupid, crawling back to you.

So I cross my heart and hope to die.
That I'll only stay with you one more night.
And I know  I said it a million times
But I'll only stay with you one more night.

Yeah, baby give me one more night.
Yeah, baby give me one more night.
Yeah, baby give me one more night.

But baby there you go again, there you go again making me love you.
Yeah I stopped using my head, using my head, let it all go.
Got you stuck on my body, on my body like a tattoo.
Yeah.. Yeah.. Yeah.. Yeah...

So I cross my heart and I hope to die.
That I'll only stay with you one more night.
And I know I said it a million times
 But I'll only stay with you one more night.

(Yeah, baby give me one more night)

So I cross my heart and I hope to die (yeah, yeah)
That i'll only stay with you one more night (yeah, yeah)
And I know I said it a million times (yeah, yeah)
But I'll only stay with you one more night ( yeah. yeah)
























Ku Akui - Hafiz

Lagu : Ku Akui
Penyanyi : Hafiz


Katakan padaku kekasih
Kesilapan yang pernah ku lakukan dulu
Ternyata aku yang harus dipersalahkan
Ku akui

Aku leka dengan kerjaya ku
Mengejar kekayaan di dunia ini
Betapa hancurnya hatimu laluinya
Ku akui

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cintaku bersamamu lagi
Akan ku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Kusedar betapa pentingnya kau disisi
Yang slalu ada
Yang slalu rindu
Terhadap diriku

oooooooo....wow

Jangan, jangan,
Jangan ku ulangi lagi

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cintaku bersamamu lagi
Akan ku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Kusedar betapa pentingnya kau disisi
Yang slalu ada
Yang slalu rindu
Terhadap diriku




Sunday, 3 February 2013

Siri 2 : Mama


***

Dah seminggu Haikal terperap dalam bilik sejak berpindah ke rumah aunty Mimi. Perlukah abah mengikut keputusan aunty Mimi untuk berpindah sedangkan rumah abah cukup besar untuk menampung pertambahan seorang anggota baru dalam keluarga. Hairan. Orang setegas abah boleh cair dengan pujuk rayu aunty Mimi.    

"Haikal, janganlah sedih sayang. Mama bukan apa. Kat sini macam-macam kemudahan ada. Sekolah dekat. Shopping mall pun tak jauh. Kat rumah abah tu bukan tak seronok. Cuma mama tak suka dengan jiran-jiran tu. Suka busy body hal orang." pujuk aunty Mimi ketika Haikal bermenung di laman rumah.

Haikal tak ada pilihan. Dirinya sendiri belum cukup matang untuk membantah keputusan abah. Tak seperti Habil yang selalu memprotes keputusan abah. 

"Abah nak pindah dengan Haikal Habil tak kisah. Yang penting Habil tak nak tinggal dengan aunty Mimi. Mak Habil cuma ibu je. Dia je yang boleh nak arah-arah Habil." Lantang percakapan Habil terhadap abahnya.

Haikal cuma tunduk mendengar perbalahan Habil dan abah. Dalam hati kecilnya, Haikal tidak sabar untuk menjadi dewasa. Dia mahukan kebebasan. Bukan arahan dari seorang wanita yang cuba menjadi ibunya. Haikal mula mengelamun rindukan kasih sayang ibu kandungnya. Belum puas pun dia menatap wajah ibunya, bermanja dengannya, tapi ibu telah pergi dulu.

"Ibu, Haikal rindu ibu. Haikal nak ibu yang jadi ibu Haikal. Bukan aunty Mimi. Aunty Mimi tu banyak songeh  la ibu. Semua benda kena ikut arahan dia. Haikal bukan budak-budak lagi. Ibu, bila kita boleh jumpa lagi?" getus Haikal dihatinya sambil berlinangan air mata jatuh membasahi pipi.

Esok akan bermulalah kehidupan Haikal di sekolah barunya sebagai seorang pelajar tingkatan 4. Berbekalkan keputusan PMR 7A 1B, Haikal akan memohon ke sekolah berasrama penuh. Haikal mahu mewarisi kepakaran abahnya dalam bidang perniagaan. Dah menjadi impian Haikal sejak kecil lagi untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya di Malaysia pada usia muda. Haikal tidak kisah sama ada dia terpilih atau tidak ke sekolah asrama penuh. Janji dia fokus. Sekolah biasa pun boleh berjaya. 

"Abah dah daftarkan Haikal kat sekolah tu. Haikal dapat aliran sains. Tapi abah mintak cikgu tu tukarkan ke aliran perakaunan. Abah tau Haikal minat apa. Jadi esok Haikal terus masuk kelas ni.. mmm.. kejap abah tengok dalam fail ni.." kata abah semasa melihat Haikal menyediakan beg dan pakaian sekolahnya.

"Mana bah? jawab Haikal ringkas.

"Haa.. ni dia.. Kelas 4P. Perakaunan la agaknya." sambil abah menunjukkan fail pelajar pada Haikal.

"Mmm.. Abah minta maaf sebab abah tak dapat nak hantar Haikal esok. Abah ada meeting pagi-pagi lagi di Nilai. Takut terlewat pula." 

"Ala.. Abah tak de Haikal kurang semangat la bah. Aunty Mimi tu.."

"Mama Haikal!" lantas abah memotong percakapan Haikal kerana dia belum lagi memanggil aunty Mimi dengan panggilan Mama.

"Mm.. Mama.. ala.. Haikal belum biasa bah. Maafkan Haikal." jawapan Haikal untuk menyedapkan hati abah. Sedangkan Haikal memang tidak mahu memanggil aunty Mimi, Mama.

"Iye la tu. Esok Haikal pergi dengan mama ok. Abah dah bagitahu mama pasal perkara ni." abah mematikan bicara. 

***





















Saturday, 2 February 2013

AdaMu - Najwa Latiff

Lagu Najwa Latiff AdaMu ni di tulis sebagai tribute kepada bulan suci bagi umat Islam iaitu bulan Ramadhan tahun lepas. Lagu ni memang menusuk kalbu kalau kita dengar dan hayati senikata dia. Dapat 'relate' kan dengan diri kita. 

Sekarang ni lagu ni kukira cukup femes lah sebab jadi OST drama slot Akasia TV3 -Setia Hujung Nyawa
Untuk peminat-peminat cerita ni.. Enjoy this song ok.. :)



credit to Najwa Latiff for this beautiful song

Siri 1 : cerita perkenalan


***

Haikal melihat kawasan sekitar. Masih kekok dengan persekitaran baru. Sekolah baru. Kejiranan baru. Keluarga baru. 

"Sejak abah kahwin dengan aunty Mimi, abah dah jarang berbual dengan aku. Asyik busy melayan aunty Mimi yang nak itu ini." bisik Haikal dalam benak hatinya.

Sejak ibu Haikal pergi menyambut seruan Ilahi ketika usianya mencecah 7 tahun, abah lah seorang bapa dan ibu yang tak pernah lupa tanggungjawab dan membesarkannya sehingga usianya kini mencecah 16 tahun. Tidak ada satu pun permintaannya ditolak sehinggakan dia dilabel anak emas oleh abang dan kakaknya. 

"Abah, Habil ingat nak pergi bercuti lepas grad ni. Jom abah kita pergi oversea. Sydney ke, Itali ke. Habil ada ramai friend kat sana. Apa kata abah?" Habil mendesak.

"Habil, abah bukan tak mau bawa kamu semua ke sana. Tapi kos flight, makan, minum tinggi kat sana. Abah kerja berapa sangatlah gaji yang abah dapat." jawab abah mematahkan semangat Habil.

"Ala abah ni. Kalau Haikal tu boleh pulak bawak main salji kat UK. Tapi bila Habil dengan Hannie mintak, semua abah tolak tepi. Huh!" Habil berlalu pergi meninggalkan abah sendirian.

Habil, abang sulung pada Hannie dan Haikal. Tapi sikap sambil lewa dalam pergaulan adik-beradik menjadi punca keretakan hubungan mereka. Habil bersikap dingin dan liar. Jauh berbeza dengan sikap Haikal yang selalu mengambil berat soal keluarga. Hannie pula lebih gemar berdiam diri dan menjaga hal sendiri.

Masih terngiang lagi ungkapan di telinga Haikal tatkala abah menyatakan hasratnya untuk berkahwin lagi. Sudah 9 tahun abah hidup sendiri. Kenapa baru sekarang abah mencari pengganti ibu. 

"Ada perkara apa abah panggil Habil dengan Hannie balik?" tanya Habil.

"Entah abah, Hannie baru plan nak shopping dengan kawan. Abah nak cakap yang abah kena posting tempat baru lagi ke?" duga Hannie pula.

Habil dan Hannie memecah kebisuan dengan soalan-soalan yang merunsingkan Haikal. Mana tidaknya, sudahlah jarang balik berjumpa abah sejak masing-masing menuntut di universiti, bertanya khabar pun susah. Tahu-tahu suruh abah bank in kan duit je. 

"Habil, Hannie dan juga kamu Haikal. Abah dah lama pendamkan hasrat abah ni. Abah takut nak suarakan kalau-kalau kamu semua tak setuju dengan abah." kata abah memulakan bicara.

Haikal mengerutkan wajahnya tertanya-tanya apa yang hendak disampaikan oleh abahnya. Dalam fikirannya sudah bermain-main jawapan tersirat di hati abah. Iyalah. Hanya Haikal yang tinggal dengan abah sementara abang dan kakaknya tinggal di hostel masing-masing. 

"Abah nak kahwin." balas abah seperti sudah lama menyusun kata.
" Abah dah lama berseorangan. Abah rasa abah perlukan kasih sayang seorang isteri."

"What? .. Who? but why now abah?" sentak Hannie yang terkejut dengan kenyataan abah.

Sejak hari itu, hubungan Haikal dengan abah makin renggang. Haikal mula menjadi pendiam. Hilai tawanya hilang saat abah melafazkan qabulnya ketika majlis pernikahan abah dengan aunty Mimi berlangsung. Kini genap dua bulan usia perkahwinan mereka. Ternyata tidak ada satu pun anak-anak abah merestui aunty Mimi sebagai isteri abah. Merangkap ibu baru bagi mereka.

"Panggil lah mama. Kan lagi sweet. Aunty Mimi buat I look too old darling." kata aunty Mimi masa perkenalkan diri pada Hannie sebelum berkahwin dengan abah. 

Aunty Mimi seorang yang pentingkan penampilan diri dan kecantikan. Rupa paras dan rambutnya ala-ala pelakon Korea. Berkulit putih, hidung mancung. Tapi sayang itu semua palsu. Kerana obses pada kecantikan, duit abah banyak melayang ke salun rambut, spa-spa ekslusif di KL, dan tak kurang juga di klinik pembedahan plastik. Haikal tak tahu bagaimana abah sanggup berkahwin dengan wanita yang jauh lebih muda darinya dan mengikut segala kemahuan isteri barunya. 

"Apa abah dah lupakan ibu?" tanya Haikal pada abah dari hati ke hati.

"Abah tak sayang Haikal lagi?"

Hampir-hampir Haikal menitiskan air mata lelakinya kerana niat abah yang tak pernah memikirkan hati dan perasaan anak-anaknya terutama Haikal. Namun abah tetap dengan pendiriannya.


***