Monday, 14 July 2014

Pengemis Sibu

Pengajaran buat diriku..

Ada satu hari tu.. seorg kakak tmpat keje aku bgtau.. "tgk ni fb cousin sy.. (..rase pelik ape yg xde kat sibu ni.. oo baru sy perasaan.. kat sibu ni xde pengemis.. xde org mintak sedekah kat kaki lima..)

Kakak ofis aku tu pun dgn bangga nya ckp.. "ye betul ckp cousin sy ni tqah.. sibu ni mane ade org susah.. xde yg mintak sedekah.. jadi pengemis.. tido bwh jmbatan.. tido tepi jln mcm kat semenanjung..sy pun xtau kenapa org semenanjung sampai ade yg miskin mcm tu.." n ade g beberapa ayat yg aku xingat sbb sgt2 menyakitkan hati..    aku mls la nk layan.. biarlah dia dgn kebanggaan org2 dia. Aku kan org yg dtg menumpang je kat negeri dia. Allah maha berkuasa. Tgh hari tu masa lunch. Aku g makan sorang kat satu kedai. Tgh leka tgk fon. Ade sorg cina tua baju lusuh. Dtg dari meja ke meja dgn cawan. Dlm hati aku "oo.. mintak sedekah rupanya. " dlm pada tu. Aku rase syukur sbb Allah dh tunjuk kebesarannya. Walaupun aku je yg nampak pengemis tu..

Hari ni.. 15 ramadhan.. Ya Allah. Sekali lagi aku terserempak dgn pengemis berkerusi roda yg ditolak isterinye kat bazar ramadhan.. kebetulan kakak ofis tu ade sekali.. kakak tu xkate ape.. cume dia ckp mane la dtg pengemis tgh2 ni.. Allah tunjuk lagi.. Subahanallah.. jgn ade riak di hati.. mungkin kite xnampak org sekeliling kita ade yg susah sbb kite xpernah nak amik tau kesusahan org lain.. #iktibar buat diri.. 

No comments:

Post a Comment